Thursday, February 5, 2009

Antara Gerak

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih
Maha Penyayang

Allahu Akbar! Sungguh, Allah itu Maha Besar

Telah berlaku semalam, satu gerak di negeri Perak yang menggemparkan semua orang, baik orang itu orang baik atau orang jahat. Baik orang itu orang BN atau orang PR, baik orang itu orang atas atau bawah pagar. Baik orang itu orang atas-atas atau orang bawah-bawah, baik orang itu orang serba tahu atau serba tak tahu. Semua orang jadi gempar sebab gerak itu.



Ya, gerak itu apabila bergerak, orang pun tak jangka, biarpun orang itu pakar dalam hal jangka-menjangka. Lain yang dijangka, lain pula yang bergerak. Yang dijangka tak bergerak. Yang tak dijangka pula yang bergerak.

Gerak banyak gerak. Gerak yang dimaksudkan ini lebih agresif dari berjalan, barangkali lebih agresif dari berlari, gerak yang namanya lompat. Justeru, pada saya orang yang melompat itu mestilah orang yang lebih agresif dari sekadar agresif. Cuma kita tidak tahu, agresifnya yang lebih itu memang sikapnya begitu atau jadi begitu sebab ada orang agresif yang mengasak-ngasak, menghentak-hentak. "You jump, I jump," sampuk seorang kawan sambil-sambil ketawa.

Dalam dunia ciptaan Tuhan ini, tidak banyak makhluk ciptaan-Nya yang dikurniakan gerak lompat ini. Kalau begitu, gerak lompat ini adalah gerak khas. Tak semua orang boleh buat. Tak semua binatang boleh buat. Kalau begitu, spesisnya tentulah unik dan boleh dibilang-bilang. Antara spesis tersohor dengan gerak lompat-lompat atau gerak-gerak lompat ini ialah katak. Jadi, pada saya kalau kita nak tahu kenapa dan mengapa gerak itu terjadi, kenalah buat R&D yang objek dan subjeknya, katak.

Gerak itu, pada orang BN, gerak yang hebat, menyelamat. Gerak itu, pada orang PR, gerak yang celaka, menyakitkan. Tetapi gerak itu pada orang-orang awam, gerak yang meresahkan yang kadang-kadang tak dikisahkan pun.

Tetapi biar siapapun kita, orang BN atau PR, biar apapun pandangan kita, setuju atau tidak, biar bagaimanapun reaksi kita, marah atau tidak, biar apapun ulasan kita, sokong atau tidak, ingatlah satu perkara ini, jangan sampai terlucut aqidah, tercabut iman. Jangan sampai terlupa dan terleka bahawa;

Gerak kita, gerak Dia. Bukan kita tapi Dia. Ya, antara semua gerak, gerak Allahlah yang paling atas. Gerak Allah di atas semua gerak.

Ingat juga ini, lawan gerak ialah diam dan diam itupun gerak Dia juga. Justeru kawan, gerak Dia bukan sebarang, gerak Dia gerak Tuhan. Berhati-hatilah kawan, semua yang berlaku ini adalah atas kehendak-Nya. Pasti ada hikmah, pasti ada sebab, yang kadang tak terjangka dan terjangkau oleh akal dan hati kita, biar bagaimana hebatpun kita dan gerak kita. Jadi, kalau suka, jangan suka sangat. Kalau kecewa, jangan kecewa sangat. Kalau marah, jangan marah sangat. Reservelah sedikit untuk Tuhan.

Firman-Nya, “Dan tiadalah kamu berkehendak melainkan apa yang dikehendaki oleh Allah, Tuhan yang mengatur seisi alam.” [Surah At-Takwir : 29]


Dari tarikan nafas,
@buyon


5 comments:

  1. biarpun kerajaan perak telah bertukar wajah, namun ia tetap tertulis dalam sejarah yg tidak dpt dipadamkan... Demokrasi melompat sesuka hati bakal menghuru-harakan kestabilan negara. Mcm kita boleh tukar2 keje, best offer kita ambik laa kan :)

    ReplyDelete
  2. best offer boleh ambil bro, tapi jangan sampai terjun ke lubang neraka sudah!

    ReplyDelete
  3. heheh, klu depa pikir pasal neraka, tak simply berani nk jadi pemimpin & ambil tanggungjawab... Depa lebih pikir kuasa & $$$... Offer juta2 bro, kelam bijik mata, heheh.

    Harapnya Nizar merendah diri & takyah tension ttg kuasa MB & kete Camry yg telah hilang. Tu semua ujian dlm perjuangan

    ReplyDelete
  4. Yup, kalau kita tilik semula, yang penting kebenaran bukan kemenangan. Kerja kita berjuang, yang beri kemenangan, Allah!

    ReplyDelete
  5. FRU di perak...

    http://www.youtube.com/watch?v=QJf9ZBpBe1U

    ReplyDelete