Sunday, July 5, 2009

Sakitnya ya Allah Mata Ini

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih
Maha Penyayang

Sakit ya, tak mengapa kalau matamu sakit, kalau hatimu sakit, bagaimana?

“Pedihnya mata,” rungut saya kepada isteri ketika bersiap-siap untuk pergi kerja. Sangka saya pedih itu, pedih lamanya saya mengadap komputer. Rupanya, sampai ke petang sakitnya berpanjangan, menjadi-jadi. Sewaktu-waktunya, ia sampai berair, jadi senak. Bila saya melihat cermin, ya Allah mataku berurat darah, merah-merah, merah yang amat.

“Sakit mata tu buya,” tegur rakan sekerja.

“Yakah?”

Soal saya kembali, tanda jarang terkena sakit mata, atau tak pernah kena atau saya lupa sebenarnya, pernah kena atau tidak. Tetapi reaksi saya terhadap sakitnya, seolah-olah memang saya jarang mengalami sakit mata. Rakan-rakan memberi isyarat, syuh-syuh. Faham-faham sajalah.

“Siapa sakit mata, balik-balik, sila ambil MC.”

Ah, sudah terkena saya. Itulah awak, bila ada orang sakit mata, awak mengata, kata-kata itulah. Bukan mengata ya, beri nasihat, beri cadangan, menjaga maslahat. Nanti, ditenungnya kita, kita pula yang mendapat. Kita mengelak, kita mencegah, itukan ikhtiar. Nah, sekarang, Allah kembalikan kata-kata itu kepada awak, padan muka.



Lantas, saya pergi ke doktor. Ditiliknya, dibeleknya dan disuluhnya mata saya dan akhirnya diberi oleh tuan doktor MC dua hari, Rabu dan Khamis. Saya, apabila mendapat MC, seolah-olah beroleh gading bertuah, bukan main girang lagi sampai-sampaikan terloncat dari lidah ini, alhamdulillah, alhamdulillah.

Maklumlah, saya jarang ambil cuti lebih-lebih lagilah MC. Kadang-kadang, apabila menyatakan hasrat mahu ambil MC kepada doktor, terbit pula rasa malu, segan. Eh, ada malu, segan pula. Entah, tetapi itulah rasa hati saya, yang benar yang tulus.


Dari klinik, terus saja saya balik ke rumah. Sampai, isteri terperanjat dan hairan kerana saya balik awal, tetapi bukan main gembira lagi dia apabila diberitahu sebab musababnya. Sukanya dia bila saya cuti, ada di rumah, dua hari pula biarpun sakit mata. Sakit matapun, dari dia, dari anak saya yang bongsu, dari siapa entah.


“Dari Allahlah,” respon isteri.


Ha, itu kifarah dosa tu buya,” gurau isteri. “Ada la tu, buya tengok apa-apa,” usiknya lagi.

Hati saya tersentak, tetapi teruja dengan usik dan guraunya, mengingatkan demikianlah teguran Tuhan kepada hamba-Nya. Benarlah engkau wahai isteri. Perkataan engkau, benar. Gurauan engkau, benar. Ah, baru Allah beri mata yang sakit, kalau Allah beri jantung yang sakit, bagaimana? Lagilah, kalau Allah beri hati yang sakit, bagaimana?

Begitu, saya redha dan diam dari berkata apa. Jiwa ini terasa lapang dan luas, biarpun mata ini sakit dan merah. Ya, ini tarbiyyah dari-Mu ya Allah. Ya, ini kifarah dari-Mu ya Allah, hamba-Mu redha.

Hari Sabtu, sekali lagi saya singgah ke doktor. Komentarnya, “Oo tak fit lagi ni, kalau pergi kerja, habis semua orang kena, saya beri MC tiga hari.” Ya Allah cuti lagi, eh masuk yang ini dan tak masuk hujung minggu, sudah lima hari saya bercuti. Syukur, saya dapat cuti lagi. Waktu orang bercuti, awak kerja. Waktu orang bekerja, awak cuti.



Sokmo-sokmo
saya mengalami situasi begini. Dulu, semasa belajar, kawan cuti, awak berjalan, kawan berjalan, awak diam. Terima kasih ya Tuhan, saya bersyukur.

Dalam sakitnya, ada nikmat tersorok yang Engkau beri.
Sebab itu kawan, jangan pandang sebelah mata, sakit atau apa. Jangan pandang sebelah mata, orang atau apa. Jangan pandang sebelah mata, taat atau murka-Nya.

Ya Allah, lapang jiwa ini meski dalam kesakitan tatkala mengenangkan kata-kata dan pesanan ini. Baca ini kawan, dengan hatimu paling putih, pesan Muhammad Al-Baqir, cucu Sayyidina Husain kepada anaknya:

“Wahai anakku! Sesungguhnya Allah menyorok tiga perkara dalam tiga perkara. Pertama, Allah menyorokkan redha-Nya dalam ketaatan kepada-Nya. Oleh itu, janganlah engkau memandang ringan sesuatu perbuatan taat, kerana barangkali di dalamnya terdapat redha Allah.

Kedua, Allah menyorokkan murka-Nya dalam sesuatu maksiat. Oleh itu, janganlah engkau memandang ringan sesuatu maksiat, kerana barangkali di dalamnya terdapat murka Allah.

Ketiga, Allah menyorokkan wali-wali-Nya di dalam makhluk-Nya. Oleh itu, jangan sekali-kali engkau menghina (memandang rendah) seseorang, kerana mungkin dia adalah wali Allah.”


Ya Allah, lapang hati ini meski dalam kesakitan tatkala mengenangkan, cerita dan kisah ini. Baca ini kawan, dengan hatimu paling bersih, cerita seorang wali Allah tersohor, Rabi’atul Adawiyah yang hidup sezaman dengan Hassan Al-Basri. Suatu hati Rabi’ah bertemu dengan seseorang yang kepalanya dibalut.

“Mengapa engkau membalut kepalamu?” tanya Rabi’ah.

“Kerana aku merasa pening,” jawab lelaki itu.

“Berapa umurmu? Rabi’ah bertanya lagi. “Tiga puluh tahun,” jawabnya.

“Apakah engkau banyak menderita sakit dan merasa susah di dalam hidupmu?

“Tidak,” jawabnya lagi.


“Selama tiga puluh tahun engkau menikmati hidup yang sihat, engkau tidak pernah mengenakan selubung kesyukuran, tetapi baru malam tadi saja kepalamu terasa sakit, engkau telah mengenakan selubung keluh kesah,” kata Rabi’ah.


Ya Allah, lapang dada ini meski dalam kesakitan tatkala mengenangkan, kata-kata dan madah ini. Baca ini kawan, dengan hatimu paling tulus, kata dan madah seorang mursyid kepada muridnya, kepada semua yang mendoakan dia.

“Andaikata satu dari anggota-anggotamu tidak lagi dapat digunakan, engkau masih wajib bersyukur pada Tuhan kerana masih ada 1001 jenis anggota lagi yang ada pada dirimu yang masih boleh digunakan.”


“Tidak mengapa kalau kakimu sakit, asalkan hatimu tidak sakit. Kerana kalau kakimu sakit, engkau hanya tidak dapat berjalan, tetapi kalau hatimu sakit, engkau akan hilang kebahagiaan.”

Sungguh, sedang mata ini sakit-sakit, merah-merah, saya sedang menulis satu dua artikel tentang pemimpin yang dijanjikan, pembuka yang diisyaratkan oleh Rasulullah SAW yang menawan Kota Konstantinopel, Sultan Muhammad Al-Fateh. Belum siap sepenuhnya, akan saya kirimkan ke sini nanti, baca ya kawan, Insya-Allah. Itu antaranya, hikmah sakit dari-Mu ya Tuhan.



Ya Allah, demikianlah hikmat dan nikmat sakit yang Engkau berikan. Hanya yang memandang dengan mata akhirat saja dapat melihat hikmah dan rahmat-Mu ini, meskipun dengan mata yang sakit-sakit. Ya, sakit itu adakalanya peringatan dari-Nya, adakalanya hadiah dari-Nya.

Justeru kawan, walaupun sakit, tetaplah wajib kita bersyukur kepada-Nya. Melalui sakit, kita sebenarnya diperhatikan oleh-Nya. Pahala yang besar kalau kita bersabar, sebagaimana firman-Nya:

“Allah bersama-sama orang yang sabar.”

(Al-Baqarah : 153)

Siapa sakit, mengeluhlah tak mengapa kerana kita manusia, tetapi janganlah sampai ketara. Siapa sakit, carilah ubat jumpa doktor, kerana itu ikhtiar sebagai perintah-Nya dan selepas itu, bertawakallah kepada-Nya. Siapa sakit, diam, jangan berkata apa, jangan sampai menyalahkan-Nya.

Siapa sakit, ucaplah hamdalah sebanyak-banyaknya, kerana banyak hikmah dan lainnya. Siapa sakit, ucaplah terima kasih, pada isteri yang setia menitikkan ubatnya. Terima kasih padamu, wahai isteriku. Siapa sakit, bersabarlah. Siapa sakit, redhalah.


Siapa sakit, ingatlah Allah. Siapa sakit, ingatlah Allah. Siapa sakit, ingatlah Allah. Siapa sakit, ingatlah Dia yang menyembuhkan.

Siapa sakit, ingatlah Dia, Tuhanmu. Sesungguhnya, Dialah Maha Penyembuh.


Dari tarikan nafas,
@buyon

2 comments:

  1. Biarlah matamu sakit di dunia, merah bagai api menyala-nyala. Jangan matamu sakit di akhirat, panas dibakar api neraka.

    p/s - alhamdulillah, abuya dah sembuh. Semoga mendapat pahala sabar darinya. Dan semoga isterimu ini mendapat pula pahala khidmat bakti.

    ReplyDelete
  2. Ah, ummi engkau suri hatiku. Biar sakit mataku, jangan sakit matamu, meski sering pula aku sakitkan hatimu.

    Terima kasih ya ummi, sudi mengomen :)

    p/s - terima kasih ummi,
    titik ubat mata

    ReplyDelete